Reprezentanții autorităților publice locale (APL) sunt primii din sistemul administrației publice a statului aflați în contact direct și permanent cu populația. De regulă, oamenii îi percep drept modele de comportament și drept persoane foarte bine informate, pregătite să răspundă și să soluționeze neclaritățile sau dificultățile curente. Corespunzător, de la APL se așteaptă să construiască o relație deschisă și o comunicare eficientă cu comunitatea gestionată, bazată pe încredere și transparență.

Cele mai multe primării au înțeles importanța comunicării eficiente cu membrii comunității și comunică operativ pe diverse canale: pagini web, pagini pe rețelele sociale, evenimente offline, afișe, panouri informative etc. Sunt însă și administrații locale mai timide în comunicare, iar acest ghid vine să ofere sfaturi simple pentru funcționarii care ezită să comunice mai des sau să expună toate informațiile relevante pe un canal public.

Un alt argument pentru o comunicare eficientă a APL este prezența în creștere a rețelelor sociale în viața oamenilor, ceea ce face să crească expunerea comunităților la dezinformare. Informațiile false sau manipulatoare țintesc și dăunează intereselor naționale, dar pot afecta și buna funcționare a administrațiilor locale. Dezinformările lansate la nivel local erodează coeziunea comunităților și frânează dezvoltarea lor, întrucât îi antrenează pe oameni în dispute permanente, cel mai des create artificial, care radicalizează și polarizează societatea. Ele provoacă mici (sau mari) crize de comunicare care necesită intervenție rapidă prin dezmințiri, muncă explicativă și alte acțiuni de natură să protejeze comunitățile și să mențină în ele un climat de unitate și solidaritate.

Comunicăm eficient și prevenim dezinformarea

Transparency International-Moldova a optat pentru comunicare eficientă și transparentă. În acest context, publicația respectivă conține recomandări de bază pentru o comunicare eficientă dintre APL și comunități, inclusiv pe rețelele de socializare și în relația cu jurnaliștii. Ne așteptăm ca ghidul să le fie util în special persoanelor responsabile de comunicare din cadrul primăriilor, care dețin alte calificări profesionale decât în domeniul comunicării. 

O soluție eficientă pentru prevenirea dezinformării este comunicarea pro-activă, adică punerea la dispoziția comunității, din timp și pe platforme accesibile, a tuturor informațiilor relevante, în special referitoare la subiecte sensibile, ceea ce reduce riscul lansării speculațiilor și „înfloririi” dezinformării.

Vedeți AICI ghidul bilingv

Această publicație a fost realizată cu sprijinul financiar din partea Norvegiei. Conținutul acestei publicații este responsabilitatea exclusivă a Transparency International-Moldova și nu reflectă opiniile Guvernului Norvegiei.